måndag 4 juli 2022

Oj, missat lite bilder..

Nu var det en lång stund sedan det kom upp något på denna blog. De flesta har väl lessnat då det inte händer något.. Tyvärr är det sant.. Jag fastnade lite men jag hittade några bilder jag inte lagt upp här.  

Oktober 2021 började jag malla upp det som ska vara aluminium plåtar och bilda karosskinn. Papp och maskeringstejp fick det bli.

Efter att ha klippt ut bitar av aluminiumplåt gjorde jag under november 2021 en tripp till Marks garage. Där bor det en kraftig men ändå kallad Eckold Piccolo. Det är som en krymp eller om man vill sträck i jätteformat. Genom att justera veven på ovansidan ökar respektive minskar trycket och med det hur mycket som ska sträckas eller krympas.
Efter lite övning gick det riktigt bra att forma halvorna till fishtailen. Men det är klart att den andra gick smidigare att få till grunden till plåten. Men det riktigt trickiga är att få dem lika på båda sidor.
Jag tog bort en del av karosstommen för att kunna ha något att malla emot. En bild ungefär mitt i jobbet. Tyvärr har jag ingen bild på hur de passar ihop.
Efter denna session tog det stopp. Vill kunna rulla plåtarna i ett engelskt hjul för att bula ut ojämnheter, Det skulle duga med ett enkelt att sätta på skruvstädet, men ännu inget sådant i garaget. Sen beställa mer plåt..
Tänk så enkla saker som kan göra att det stannar av...

Men det har istället kommit en ny kompis i garaget...
Men det kan ni följa i en separat blog.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Så har det hänt lite...

I julhelgen har det rullats plåt på det nya hjulet. Rulla och prova, jag köpte en krymp&sträck också som aldrig har fastnat på bild. Båd...