söndag 14 januari 2018

Fram och bakaxel

Förra veckans jobb blev att skapa en bakaxel. Jag var tydligen inte så alert med kameran då. Inget kort blev taget under arbetet...
Men, här en bild på resultatet. En vinkelprofil med ett par reaktionsstag och gummibussningar som fjädring. I ändarna på vinkeljärnet sitter ett gänggods som bakhjulen är fästade vid.
I valet mellan elmotor, förbränningsmotor eller trampor är det just nu "knuffapåmotor" installerat.. dvs inget alls..Fokus var på att få hjulen på rätt ställe för att ha något att utgå ifrån. Alla möjligheter finns kvar.
Framänden då.
På originalet sitter framfjädrarna utanför ramsidobalkarna, så det är naturligtvis förebilden. Ett rundrör med gängstång i ändarna blir en bra början.
Här skulle det vara något fjäderstålsaktigt. Men istället blir det bockat plattjärn med gummidämpare som får vara surrogat till en riktig fjäder. En gammal armeringsjärnsknäckare med egentillverkat anhåll gör jobbet enkelt.
 Nu börjar det likna något..
Framaxelbalken jag gjorde för någon månad sedan var alldeles för smal för att kunna få ut något styrutslag alls.
Jag kapade och häftade ihop provisoriskt med ett vinkeljärn.
Det mesta är endast ihoppunktat. Det är enklare att få isär då när jag senare inser att det borde justeras...
Nu sitter hjulen där de ska. Nästa steg är styrningen där jag börjar med parallellstaget med styrarmarna. Bäst att läsa på om ackermann...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Så har det hänt lite...

I julhelgen har det rullats plåt på det nya hjulet. Rulla och prova, jag köpte en krymp&sträck också som aldrig har fastnat på bild. Båd...